گفت و گو با عباس غزالی
وبلاگی برای طرفداران سینما
نگارش در تاريخ یک شنبه 17 مهر 1390برچسب:, توسط علیرضا

سال 66 چند ساله بوديد؟

سه ساله.

 

 

احتمالا از آن دوران خاطره‌اي نداريد. از دوراني كه سريال وضعيت سفيد در آن مي‌گذرد!

نه طبيعتا اما تك تصاويري شبيه رد شدن چيزي از آسمان يا دويدن خانواده به سمت پايين پله‌ها در حاليكه من بغل مادرم بودم در ذهنم مانده است.

 

شما در آن دوران از تهران خارج نشديد؟

نه گويا تهران مانديم.

 

 

 

براي بازي نقش بهروز چطور به درك فضاي آن دوران رسيديد؟

بيشتر با راهنمايي كارگردان توانستم به نقش نزديك شوم اما از آدم‌هاي زيادي هم درباره آن دوران سوال كردم. متن هم عالي بود و ديالوگ‌ها و فضاسازي‌ها كاملا راهنماي ما بود.

 

 

 

اصلا به نظرت چقدر لازم است سريالي با محوريت بازسازي حال و هواي آن دوران ساخته شود و با ديدن اين سريال همسن و سالهاي خود شما مي‌توانند به درك درستي از آن برسند؟

اينهمه زمان گذشته است اما حيف كه خيلي اثري درباره آن دوران ساخته نشده است.دهه 60 تاريخ معاصر ماست.طبيعي است كه لازم است ما بفهميم آن دوران چه اتفاق‌هايي رخ داده و چگونه گذشته. خب هميشه تصوير و داستان براي درفضا بيشتر كمك مي‌كند.

 

سريال رستگاران شايد مهم‌ترين حضور شما در تلويزيون قبل از سريال وضعيت سفيد بود ( البته به جز اجراهايي كه در تلويزيون داشتيد) چه شد براي بازي در سريال وضعيت سفيد دعوت به همكاري شديد؟ آن هم نقش به اين مهمي؟

خب واقعيت اين است كه من در همين دفتري كه وضعيت سفيد توليد شد چندين تله فيلم كار كرده بودم و سعيد نعمت الله برادر آقاي نعمت الله هم مرا خوب مي‌شناخت. اصلا آشنا شدن با ايشان مسير حرفه‌اي مرا عوض كرد و من به سريال رستگاران رسيدم.

 

اما در عين حال با بازي در اين سريال مجبور شديد نزديك دو سال از ديده شدن دور بمانيد.

 

 

آنقدر كار خوب بود و نام حميد نعمت الله درشت بود كه لازم نبود براي پذيرفتنش فكر كنم.مي دانستم از خيلي پيشنهادها مي‌مانم اما ارزشش را داشت. نقش بهروز پر از ويژگي‌هاي بارز است. روي كاغذ هم به نظرم جذاب‌ترين نقش سريال بود. من مي‌توانستم كار ساده‌تر را بكنم و به جاي اين كار كارهاي كوتاه مدت ديگر را بپذيرم و كلي روي آنتن باشم اما هدفم در بازيگري پس از رستگاران عوض شد.سر اين كار روزي 14 ساعت خارج از تهران كار مي‌كرديم.اما كار كردن با نعمت الله خيلي ارزشمند است.

 

چرا مگر اين كارگردان چه ويژگي‌هايي دارد؟

اول اينكه يك كارگردان 6 دانگ است. من نديدم آدمي كه اين طور حواسش به همه جا باشد. بعد اينكه هم بازيگر است،هم نويسنده، هم روانشناس و... هم مي‌تواند جاي پسر سه ساله بايستد و از او بازي بگيرد و هم زن 70 ساله. فضا را براي همه خوب تعريف مي‌كرد و مي‌گذاشت همه چيز جريان داشته باشد. باورتان نمي‌شود نقش را لحظه لحظه از درون من بيرون مي‌كشيد و همين طور از درون همه. كارگرداني است كه با تمركز كامل در صحنه تصميم مي‌گيرد و مي‌تواند يكدفعه جاي دوربين و بازيگر را عوض كند و به كارش ايمان دارد. او آنقدر به آنچه از بازيگر مي‌خواهد اشراف دارد كه شايد من خيلي از كارها را همان طور انجام دادم كه او مي‌خواست.

 

همين روزهاي اول پخش سريال ما شاهد استقبال مخاطب با آن هستيم به نظرتان چرا اين اتفاق افتاده است؟

به نظرم اول از همه به خاطر سوژه خوبش است و اينكه ما سريال خوب با مضمون اجتماعي در اين سال‌ها خيلي نداشتيم.بعد هم حضوران بازيگران خوب نسل‌هاي مختلف در آن است كه بعضي از آنها سوپراستارهاي سابق سينما بودند. در نهايت هم حضور حميد نعمت الله. او به خوبي توانسته زندگي يك خانواده ايراني را در آن دهه نشان دهد. شخصيت‌ها هم رنگ آميزي خوبي دارند و خلاصه اين سريال يك كيك خوشمزه است كه همه طعم‌ها در آن هست. ساختار اثر هم كاملا سينمايي است.

 

 

 

به عنوان بازيگر سريال به مخاطبان قول مي‌دهيد در هفته‌هاي بعد سريال افت كيفي نكند؟

مطمئن باشيد هر چه سريال جلوتر مي‌رود بهتر مي‌شود و شخصا براي نقش خودم از قسمت ده به بعد اتفاق‌هاي خيلي خوبي مي‌افتد و قصه به سمت بهروز مي‌رود.

 

 

 

بعضي‌ها معتقدند يك جاهايي در بازي شما به نوعي بازي دزدي وجود دارد. اينكه وقتي ديالوگي نداريد و حتي در پس زمينه تصوير هستيد هم سعي مي‌كنيد حضور داشته باشيد و حالا با چهره يا بدن بازي كنيد. اين چقدر خواسته كارگردان بود، چقدر از نقش مي‌آمد و چقدر تصميم شما بود؟

حميد نعمت الله هميشه مملو از پيشنهاد است اما پيشنهادها را هم مي‌شنود و با بازيگر به تعامل مي‌رسد. مثلا مي‌گويد اينجا حركات زياد است يا كم است يا اين كار را بگذار براي بعد و... من شخصا اهل بازي دزدي نيستم چون اگر بازيگر مقابلت خوب ديده نشود كار تو لطمه مي‌بيند در نهايت. شخصيت بهروز كلا شخصيت آرامي نيست و من اگر قرار بود نقش يك پسر آرام را بازي كنم كه مثلا درس‌خوان بود قطعا اين طور بازي نمي‌كردم. اينهمه هياهو را اين كاراكتر مي‌طلبد. شخصيت بهروز يك شو من است. كسي كه خيلي جو گير است و اهل ميتينگ گذاشتن و خالي بندي است. حالا هر چه جلوتر برويم شخصيت او بيشتر ديده مي‌شود و پيچيده‌تر هم مي‌شود. براي همين نوع كاراكترش بود كه اين چيزها را مي‌طلبيد. ديگر اينكه اصلا از من خواسته شد نوعي تيپ شخصيت را بازي كنم. اين دو با هم در تضاد هستند اما من بايد ميانشان تعادل برقرار مي‌كردم. برايم حتي سخت بود. خيلي نگران بودم. علاوه بر همه اينها بهروز شخصيتي است كه بسيار تحت تاثير هنرپيشه‌هاي پيش از انقلاب است.

 

شما از كجا بازيگري را شروع كرديد اصلا؟ انگار يكباره با اين سريال خيلي ديده شديد.

من از بچه‌هاي كانون حر هستم. سال‌ها هم كار كردم. از راهنمايي. تا يك جايي هيچ كس انگار اعتماد نمي‌كرد تا جايي كه من حتي به سمت اجرا كشيده شدم. اما بعد از رستگاران ديده شدم. البته بعد از آن كلي فيلمنامه به من پيشنهاد شد كه همه آنها مثل نقشم در رستگاران يك پسر عصبي و غيرتي بود. به نظرم اين نوع بازار كار بازيگر را به سمت تكرار مي‌برد. اين را هم بگويم كه به اعتقادم كلي بازيگر با استعداد در آموزشگاه‌ها هست كه لازم است به آنها اعتماد شود.

 

شايد بد نباشد بگوييد در دوره نوجواني در كدام كارها بازي كرديد؟

سريال زمان شوريدگي، يوسف پيامبر، انتظار سرخ...

 

راستي برادرتان اهل مصاحبه نيست اما او هم در نقش امير بسيار خوش درخشيده.

يونس نبوغ و پديده بازيگري است. اگر از نزديك او را ببينيد مي‌گوييد بويي از بازيگري نبرده. بسيار درون گراست و اصلا انيماتور و نقاش فوق‌العاده‌اي است. اما همه را سر اين كار حيرت زده كرد. خودش هم مي‌گويد علاقه‌اي به بازيگري ندارد. در حاليكه من كار سينمايي نكردم اما او يك كار سينمايي هم دارد به نام در ميان ابرها.من كه خيلي دوستش دارم.

 

گويا الان سربازي است...

بله. مي‌گويد خدا را شكر اينجا كسي مرا نمي‌شناسد. هيچ جا نمي‌گويد سريال مرا ببينيد. اگر بازيگر شود شك نكنيد كه بازيگر بزرگي مي‌شود. بازيگري ماندگار.

 

 

 

و يك سوال كه اين روزها در حاشيه بازي شما در اين سريال برخي جاها گفته مي‌شود شباهت بازي شما به حامد بهداد است. ناراحت نمي‌شويد اين را مي‌شنويد؟

ببينيد اول اينكه من تا قبل از وضعيت سفيد از هر چه بازي كردم، يك درصدش را در وضعيت سفيد به كار گرفتم و 99 درصد آنچه از من مي‌بينيد ساخته حميد نعمت الله است. حامد بهداد خيلي بازيگر توانايي است و اعتقادم اين است كه اگر كم كار كند ماندگار‌تر هم مي‌شود.البته اين معضل براي كل بازيگران ما هست كه ما فيلمنامه متفاوت زياد نداريم. اما يك بزرگي مي‌گويد من با فيلم‌هايي كه بازي نكردم بزرگ شدم. پس من حامد بهداد را دوست دارم.اما وقتي اين جمله‌ها را مي‌شنوم ناراحت نمي‌شوم اما به فكر فرو مي‌روم. اگر بگويند شبيه بهروز وثوقي است اين اتفاق نمي‌افتد چون توضيح دادم چرا. هر چند معتقدم خود بهداد هم به وثوقي علاقه‌مند است. يك كارگردان وقتي مي‌خواهد يك چينشي از بازيگران را بچيند به دستيارش مي‌گويد چه كساني مناسب فلان نقش هستند و او 5 نفر را مثال مي‌زند. چرا؟مگر آنها 5 قلو هستند؟ نه. چون به جنس نقش نزديك هستند و رگه‌هايي از هم دارند. يا هم مدل هم هستند. من هم شايد ناخودآگاه نقش‌هايي كه بازي كردم ايشان هم بازي كردند. اما درباره اين سريال در جواب كساني كه اين را مي‌گويند مي‌خواهم بگويم سريال را تا آخر ببينيد. اما واقعا چه لزومي دارد من تقليد كسي را بكنم؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: